Tietojärjestelmät ja ajan käyttö

23.1.2015

 

 

Päivystys, joka oli evakossa erään toisen sairaalan tiloissa on nyt käynnistysvaikeuksissa?

Olen lähihoitaja, keikkalainen joka kävi tuolla päivystyspoliklinikalla keikoilla, kun toiminta oli siellä sairaalan tiloissa. Muistan hyvin kun keikkalainen joutuivat tekemään monenkirjavia töitä ppkl:ssä, mutta se homma sopi minulle. Tunsin tekeväni jotain tärkeää.Mutta on pakko mainita yksi syy kiireeseen, sen aiheuttajaan. Suurimman osan hoitajien ja lääkäreiden aikaa vie tietokoneen käyttö.

 

 

Kun päivystyksestä on kysymys, luulisi että fyysinen hoitokontakti olisi etusijalla. Mutta näin ei ole.  Lääkärit ja hoitajat istuvat vähintään muutaman tunnin jokaisena työpäivänään näyttöpäätteiden ääressä.  Jokainen laboratoritutkimus, lääkemääräys, lääkkeenanto, kuumeen mittaus, ym hoitotyö,  kirjataan  kahteen ohjelmaan. Kun vuoro vaihtuu esimerkiksi aamusta -iltavuoroon, aamuvuoron hoitajat lukevat kirjatut raportin vuoroon tuleville hoitajille.Vuoroon tuleva hoitaja on ilmeisesti tiedettävä heti potilaan labratulokset heti, vaikka ne ovat koneella luettavissa.Tähän turhaan toistoon vierähtää reippaasti 15-30 minuuttia.

Nämä uudet potilastieto-ohjelmat ja niiden käyttö vaatii osaamisen, näppäryyden. Kun potilastieto- ohjelmia on kaksi, on selvää että
niihin on myös perehdyttävä.

Muistan myös, että hoitajat olivat jakautuneet kahteen eri sarjaan.Oli niitä jotka auliisti opasti tulokkaita, keikkalaisia ja niitä jotka tiuskivat, vedoten omiin töihin ja kiireeseen. Sain kuulla moneen kertaan -eikö sinua ole opetettu kirjaamaan! Mainitsin , ettei minulla ole kaksia tunnuksia, joita ohjelmat vaativat. Tein mieluusti potilastyötä, sillä siihen minut on koulutettu. Totta kai osaan vaaditut Clinisoft, Pegasos ym potilastietojärjestelmät. Ne vain vievät todistetusti hoitoaikaa.

Tämä ei ole hoitajien eikä lääkäreiden vika, vaan työn suunnittelun ja toteutuksen. Jos maatamme kohtaa tietokatkos, voi vain ihmetellä, miten potilaittemme käy?

Tumppi Varonen